Asal usul KU

My photo
Name diberi AFIQ AMIRUL. . .dilahirkan pada tanggal 13/10 dihospital daerah Kemaman. . .tengah mengikuti pengajian ditahun akhir diploma automation & electric engineering ( mechatronics) di Terengganu Advanced Technical Institute University College (TATIUC). . . sekarang tengah menjalani praktikal di Petronas Carigali Sdn.Bhd. . . . . Anak sulong dan ader 2 orang adik, AFIQ AFIZIE dan AFIQAH AMIERA. . . MOHD SUHAINI tu my father, dia mencari sesuap nasi untuk keluarga dengan berkhidmat sebagai anggota Bomba & Penyelamat Malaysia dan FAUZIAH OMAR tu my mother, bekerje sebagai cikgu di tadika KEMAS. . . . .ANAK JATI TEGANU. . . . . alhamdulillah hidup dalam keadaan sederhana dan keluarga yang bahagia. . .INSYALLAH....................HIDUPKU , MATIKU HANYE UNTUK ISLAM. . .! ! !

Tuesday 7 February 2012

Soalan & Jawapan versi 1

Seorang menyapu minyak wangi tanpa alkohol pada tangan, kemudian mengambil air sembahyang. apakah solatnye  sah sedangkan baunye masih ade pada tangan..?


Sekiranye wangian itu adalah jenis yang tidak mengahalang air sampai ke anggota wuduk, wuduknye sah. Dia tidak perlu membasuh kesan wangian itu dahulu sebelum mengambil wuduk.
 Tetapi sekiranye wangian itu jenis berminyak disapu pada anggota wuduk seperti pada tangan, maka ia perlu dibersihkan dahulu sebelum mengambil wuduk.
 Sekiranye wangian itu bukan pada bahagian anggota wuduk seperti leher, maka tidak mengapa mengambil wuduk tanpa membersihkannya terlebih dahulu.


Sebahagian orang mengalami masalah kencing berterusan atau kencing tidak lawas. Malah, ada yang sentiase terkeluar mazi. Adakah hukum taharah dan ibadah bagi kedua-dua keadaan itu same..?


Keluar kencing berterusan adalah sama dengan keluar mazi berterusan kerana kudua-dua ini dihukum sebagai  "daaimul hadas" iaitu  hadas yang sentiase ada. Justeru itu, orang yang menggalami masalah ini perlu mambasuh kemaluan dan memakai lampin ataupun menutup dengan sebarang kain. Kemudian berwuduk dengan sempurna. Wuduk ini hanya sah bagi satu solat fardu dan beberape solat sunat sahaja.



No comments:

Post a Comment